Over deze blog

Een blog krijgt telkens het recentste bericht bovenaan. Als je dus van het begin af aan wil lezen moet je met het onderste bericht op pagina 1 beginnen. Er staan in deze blog telkens tien berichten per pagina.

donderdag 16 mei 2013

Groen licht


De visite aan de inwendige dokter is achter de rug en we hebben groen licht om naar Compostella te vertrekken.
Dat was eventjes met de deur in huis… Ik kan nu hier eindigen met dit bericht en dan is iedereen tevreden. Of toch niet?
Er zijn natuurlijk wat nuances: het vertrek naar het zuiden is onder voorbehoud van de positieve evaluatie van een volgende CT-scan die zal gebeuren eind juni, maar dat zou niet onmiddellijk een probleem mogen zijn. De aankomst in Compostella … wel, daar gelooft onze dokter zelf eigenlijk niet goed in. Hij zei dat niet met zoveel woorden, maar het bleek wel duidelijk uit zijn reacties toen we vertelden dat we de tocht ‘all the way’ wilden maken. Enfin, toen ik opperde om gelijk hoe te vertrekken, te zien tot waar we komen en in geval van problemen onmiddellijk terug te komen, kon hij zich daarin vinden.
Toch lijkt er nog een bijkomend probleem: uit een nauwkeuriger blik op de scanbeelden blijkt dat de galkanaaltjes in de lever ‘overvol’ zitten. Dat komt omdat de galbuis wat dicht geklemd zit door de tumor en de gal dus geen vrije uitstroom meer heeft. Binnen afzienbare tijd zal ik geelzucht krijgen omdat het teveel aan gal in het bloed zal terecht komen. Ik krijg nu al een voorschrift mee voor pilletjes die ik moet innemen van zodra de eerste symptomen de kop opsteken en dan moeten we sowieso ook op een trein springen richting Kortrijk om wellicht een operatie te ondergaan: een stent in de galbuis of een verbinding tussen galbuis en dunne darm.
Er blijven dus obstakels… maar …
De visite aan de inwendige dokter is achter de rug en we hebben groen licht om naar Compostella te vertrekken.
Op dit beeld van de scan van vandaag is de tumor een grijze zone (de rode cirkel)
en zie je de overvolle galkanaaltjes als witte vlekjes in de lever (blauwe pijltjes)

3 opmerkingen:

krantenhuisje zei

allée Hup ! GOGOGO !

Liefs

Carine

Anoniem zei

Waarom is die grijze zone wegknippen niet zo simpel als het lijkt.
Maar fijn: groen licht! Duimen in de lucht.
An

Rose zei

Ga ervoor! Ik hoop met heel mijn hart dat het jullie lukt!
Bedankt Pieter voor je berichtje, je hebt zo gelijk in wat je schreef.
Veel sterkte ook voor Mieke, en nogmaals GA ERVOOR!! Veel succes ik blijf je volgen.

Vriendelijke groet, Rose.